Ahad, 8 Mei 2011

juang

juang


.oleh Md Share Abd Ghani pada pada 08hb Mei 2011 pukul 4.26 ptg.

aku tidak merasa untuk berjuang sekarang
walaupun pedang dan parang telah ku asah tajam
biarpun perisai telah ku tempah selesa badan
aku tidak rasa waktunya sesuai sekarang
kerana medan juangku telah kutinggalkan
selepas pertempuran yang jauh dibelakang

aku tidak merasa untuk kalah dan menang sekarang
walaupun rasanya aku sedang berada dihadapan
sedangkan saingan tertinggal jauh dibelakang
aku tidak rasa untuk menerima hadiah dan pujian
kalaupun ada anugerah biarlah untuk hari kemudian
kerana usahaku yang ini cumalah untuk keredhaan
selepas sekian lama bersenang dalam kealpaan

berjuang dan meraikan kemenangan
pada sayembara ciptaan insan
memang manis serta mengasyikkan
mengukir nama membina singgahsana
kemercu jaya dan menghimpun harta
idaman makhluk yang bergelar manusia

merasa kalah dan jatuh kecundang
dinafikan pandangan dan rasa diketepikan
terlalu aib sebagai pengalaman
dipandang rendah dan dilihat lemah
menjadi contoh yang tidak berhemah
adalah cabaran kepada yang kalah

kata orang selagi hidup selagi berjuang
mungkin juga terdapat kebenaran
cuma bedanya pada lapangan
bagiku pula hidup cumalah persembahan
menyatakan terimakasih serta kesyukuran
atas segala yang telah dipinjamkan
barang siapa lebih ikhlas amalan
dan berpesan dengan kebenaran dan kesabaran
kemenangan kan tetaplah didalam genggaman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan